Monday, June 24, 2013

Nawaitu Hati

Bismillah, salam ukhuwwah buat semua sahabat dan pelawat setia blog Quranic Group ini. Mudah-mudahan bertambah-tambahlah kejayaan dan kebahagiaan kita semua di dunia dan akhirat.


Entri blog QG kali ini ialah: 

1. Artikel Nawaitu Hati yang penting untuk seseorang tatkala menyertai usrah. 
2. Perkembangan terkini tim dan silibus QG. 

Selamat membaca :)

Nawaitu Hati

Nabi SAW bersabda: Orang yang awal dibicarakan pada hari kiamat seorang yang mati syahid. Dia dibawa memperkenalkan diri. Allah bertanya, "Apakah yang telah engkau lakukan di dunia?" Dia menjawab, "Aku telah berperang kerana-Mu sehinga syahid." Allah berkata, "Engkau bohong! Sebaliknya engkau berperang supaya engkau dikatakan berani, dan itu telah pun dikatakan padamu."
Lalu diperintahkan agar dia dihukum, diheret wajahnya sehingga dihumbankan ke dalam neraka.

Datang pula seorang yang lain yang mempelajari ilmu, mengajarnya dan membaca Al-Quran. Dia dibawa memperkenalkan diri. Allah bertanya, "Apakah yang telah engkau lakukan di dunia?" Dia menjawab, "Aku telah mempelajari ilmu, mengajarnya dan membaca Al-Quran kerana-Mu." Allah berkata, "Engkau bohong! Sebaliknya engkau belajar ilmu supaya engkau dikatakan alim dan engkau baca Al-Quran supaya engkau dipanggil qari. Itu telah pun dikatakan kepadamu." Lalu diperintahkan agar dia dihukum, diheret wajahnya sehingga dihumbankan ke dalam neraka.

Datang pula seorang yang Allah luaskan rezekinya dan telah diberikan pelbagai jenis harta. Dia dibawa memperkenalkan diri. Allah bertanya, "Apakah yang telah engkau lakukan di dunia?" Dia menjawab, "Aku tidak tinggal satu jalan pun yang Engkau suka untuk didermakan melainkan aku telah pun menderma padanya kerana-Mu." Allah berkata, "Engkau bohong! Sebaliknya engkau lakukan supaya engkau dikatakan pemurah, dan itu telah pun dikatakan padamu." Lalu diperintahkan agar dia dihukum, diheret wajahnya sehingga dihumbankan ke dalam neraka. (Hadis Riwayat Muslim)

Hadis di atas menunjukkan peri pentingnya seseorang itu mempunyai niat yang ikhlas kerana Allah di dalam setiap perbuatannya. Hal ini juga mesti diperhatikan oleh naqib/naqibah yang ditaklifkan untuk menjaga kumpulan usrah mereka. Jauhi unsur-unsur ini di dalam hati ketika buat usrah:

- Rasa takjub terhadap kebolehan diri sendiri
- Mahu tunjuk hebat kepada ahli usrah
- Ingin selalu disebut dan dipuji kebolehannya 
- Berasa orang lain jahil dan dialah yang paling pandai

Naqib/naqibah mesti berusaha mendahulukan Allah dalam semua perkara seperti di bawah:

Naqib/naqibah ---> Allah ---> Mad'u (ahli usrah)

Jika naqib/naqibah bermasalah dengan Allah, mereka akan bermasalah dengan mad'u. Mad'u malas datang usrah, usrah mula lewat dari masa yang sepatutnya, usrah selalu sahaja ditunda, mad'u sukar ikut nasihat naqib/naqibah ialah antara situasi yang akan ditemui kesan dari hubungan yang kurang baik dengan Allah. Urusannya jadi serba tidak kena.

Mempunyai niat yang ikhlas akan menyebabkan hati mampu memantulkan cahaya ke atas hati orang lain. Bagaimana menghasilkan niat yang ikhlas? Sama-sama kita beramal dengan doa ini:


“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya” (Surah Ali Imraan ayat 8)

Dan juga doa ini:


يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ
Maksudnya: “Wahai Tuhan yang membalik-balikkan hati, tetapkan hatiku di atas agama-Mu”


Hamba Allah memang akan sentiasa diuji keikhlasannya. Apa yang penting ialah kita tidak berputus asa dan cepat-cepat betulkan kembali setiap kesalahan yang dilakukan. Sesungguhnya muqaddimah itulah yang akan menentukan natijahnya. Insyaa Allah naqib/naqibah yang sentiasa berusaha membaiki niatnya akan sabar dan kental dalam menempuh kesukaran di jalan dakwah ini.

Teringat pesan seorang naqib, " Naqib yang baik ialah yang berjaya menghasilkan mad'unya yang lebih baik darinya. Ia umpama Allah menggantikan sekeping logam dengan seketul emas dalam rencam perjuangan." 

Wallahualam.

Perkembangan terkini tim dan silibus QG

Untuk makluman para pelanggan setia buku QG, Quranic Group 1 bahagian 1 dan Quranic Group 2 bahagian 1 sedang dalam proses cetakan yang seterusnya. Insyaa Allah akan dimaklumkan dalam blog ini apabila stoknya sudah siap. Justeru itu, mohon bersabar ya.

Alhamdulillah buku QG telah menerima tempahan dari mahasiswi di UiTM Perlis dan mahasiswa di UIA. Dan juga tempahan dari seorang pendidik dari Maahad Tahfiz Sains Tanah Merah lebih 200 unit. 

Tim QG mendoakan perjalanan usrah mereka berjalan lancar dan mempunyai nilai tambah dengan adanya buku ini InsyaAllah. Bagi saudara yang berminat, boleh terus rujuk button 'Tentang QG' di atas. Dan kepada yang ingin mengetahui senarai sahabat-sahabat yang pernah melanggan QG ini, boleh rujuk button 'Pelanggan Kami' juga di atas.

Tim QG mendoakan semoga usaha-usaha baik ini diberkati dan mendapat kasih sayang Allah. Tim QG juga mengalu-alukan saudara yang ingin menjemput dan bekerjasama dengan kami di dalam   membuat kebaikan kepada masyarakat kita InsyaAllah.

Sekian, jazakallah khairan kathira.

^^ Mencari Hikmah Untuk Ummah ^^   

2 comments:

muslim said...

some people say: year of 2013 is end world.They try killing many people then say the world is full of oppression.there for the world need to saviour and say: we are saviour.

According to tradition if every one determine time of coming saviour or end world ;he is falsehood.

Shiea believe that twelfth iismam is savior.According to tradition his name is name of islam prophet and a few years after his birth was absent from the people,and like the sun behind the clouds to help people. He guide pople to best way.

According to tradition ;if the world is full of injustice and people will become to justic,he finds expression.

He set up a world goverment is full of justic

Nur said...

mohon share ye :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...