Monday, September 24, 2012

Puisi Kreatif Ahli Usrah

Bismillah, salam ukhuwwah buat semua sahabat dan pelawat setia blog Quranic Group ini. Mudah-mudahan bertambah-tambahlah kejayaan dan kebahagiaan kita semua di dunia dan akhirat.


Entri blog QG kali ini ialah: 

1. Persembahan puisi kreatif yang telah dihantar oleh ahli usrah yang tim QG kendalikan
2. Perkembangan terkini tim dan silibus QG 

Selamat membaca :)

Puisi Kreatif Ahli Usrah

Baru-baru ini, tim QG telah diberi peluang untuk mengendalikan usrah di salah sebuah sekolah menengah kebangsaan agama di negeri Kelantan. Di dalam usrah tersebut, tim QG telah merancang dengan mereka untuk mencipta apa-apa karya atau puisi yang menceritakan tentang kebaikan Islam. Selepas itu, kami merancang dan bersepakat untuk menyebarkannya melalui media sosial seperti facebook, blog dan lain-lain saluran di dalam internet ini dengan misi untuk berkongsi kebaikan dengan orang lain.

Secara tidak langsung, ianya akan menambahkan akaun pahala kami sebagai bekalan untuk akhirat nanti.

Oleh itu, tim QG ingin persembahkan kepada saudara hasil karya pertama yang dihantar. Puisi ini menekankan rasa hamba kepada Allah. Tajuknya ialah KITA HAMBA.

Rumput menghijauan,
Cengkerik bernyanyian,
Rama-rama berterbangan,
Embun bertitisan,
Langit kebiruan,
Subhanallah...

Betapa damainya hatiku ini,
Semakin ku lihat kekuasaanMu,
Semakin rindu ku pada syurgaMu,
Ya Allah...
Tiap derapan kaki ku pijak,
Semakin ku rasa kerdilnya diri ini,
Alhamdulillah...
Ku dapat rasai kekuasaanMu ini...

Nukilan - Alia


InsyaAllah, nantikan karya-karya kreatif ahli-ahli usrah yang lain pada post akan datang ^ ^

Perkembangan terkini tim dan silibus QG

Alhamdulillah, tim QG telah berpeluang melebarkan empayar persahabatan dengan seorang pendidik dari SMK Subis, Sarawak. Beliau telah menempah 1 set QG untuk dijadikan sampel untuk urusan tarbiah di sekolahnya. Selain itu, terdapat seorang sahabat dari Selangor telah menempah 6 set tambahan, selepas beliau telah mendapatkan 1 set sebelum ini. Katanya, silibus QG ini telah terbukti keberkesanannya.

Tim QG pula sedang merancang untuk mengembangkan idea usrah melalui penghasilan buku aktiviti dan permainan di dalam usrah. Kemungkinan tajuk yang akan dipilih ialah '365 Aktiviti & Permainan Usrah'. 

Selain itu, tim QG juga sedang berusaha untuk meluaskan lagi medan idea usrah ini menerusi perkongsian di dalam majalah-majalah ilmiah untuk remaja yang terkemuka di dalam negara kita sebagai kolumnis. InsyaAllah jika berjaya, kami akan umumkan di dalam blog ini dan berkongsi kegembiraannya dengan semua sahabat dan pelawat setia blog Quranic Group yang dikasihi Allah dan disayangi nabi ini. ^ ^ 

Mohon doa semua mudah-mudahan segala perancangan tim QG ini akan menjadi realiti nanti. 

Sekian, terima kasih. :)


^^ ISLAM ITU INDAH ^^     

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...