Tuesday, November 25, 2014

5 Mutiara Hikmah Tentang Usrah

Bismillah, apa khabar semua sahabat dan pelawat setia blog Quranic Group ini? Mudah-mudahan bertambah-tambahlah kejayaan dan kebahagiaan kita semua di dunia dan akhirat. 

Entri blog QG kali ini ialah tentang kata-kata hikmah yang boleh digunakan oleh para nuqaba' untuk menguatkan semangat di dalam memperjuangkan medan usrah ini. Didoakan bermanfaat. 

Selamat membaca :) 


5 Mutiara Hikmah Tentang Usrah


"Walau bagaimanapun sibuk kita mesti bertemu. Lebih kerap kita bertemu lebih mengeratkan ukhuwwah. Punca ukhuwwah hilang sebab kurang bertemu (baca : USRAH). Banyak perkara yang boleh diselesaikan dengan adanya USRAH."
~ Ustaz Idris Ahmad

U - Untuk 
S - Semua 
R - Rasa
A - Allah 
H - Hebat

~ Hamba Allah

"Sekali-sekala tutup majlis usrah dengan berdoa di dalam bahasa Melayu menggunakan suara yang boleh didengari oleh ahli usrah. Dicadangkan doa Rabitah. In Syaa Allah kita akan lebih terasa dan dapat hayati dengan khusyuk doa tersebut. Ia berlaku apabila kita memahami setiap perkataan yang diucapkan. Ahli usrah juga akan fokus dengan doa tersebut. Berita baiknya juga ialah In Syaa Allah, Allah akan menerima doa hambaNya yang diminta dengan sepenuh hati dan perasaan, jauh sekali dengan hati yang lalai."
~ Mujahid

"Suka dengan kenyataan murabbi yang menyebut jika mahu memulihkan hubungan persaudaraan sesama muslim dan mengendurkan ketegangan sekiranya berlaku perbalahan dengannya, baca doa Rabitah sambil membayangkan wajah saudara tersebut. In Syaa Allah berkesan dan kemudian solusi untuk perdamaian akan dapat ditemui."
~ Murabbi

"Beritahulah mereka yang saudara sayangkan mereka. Sayang ini kena tunjuk, kena buat dan kena beritahu. Disebabkan itulah Rasulullah SAW suruh beritahu bila kita sayangkan seseorang (tidak terpakai kepada group usrah yang berlainan jantina). Beritahu betul-betul sayang saudara pada mereka biar sampai kepada hati mereka. Biarlah mereka rasa yang ada orang lain selain keluarga mereka yang jaga mereka, sayang mereka dan sentiasa bersedia bersama mereka."
~ Naqib

Wallahualam. Astaghfirullah.

2 comments:

Unknown said...

Izinkn saya utk copy ayat

Nik Kamal said...

Dipersilakan Najwa Awa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...